- O czym mówi nam doktryna unii hipostatycznej?
- Kto wyznaje unię hipostatyczną?
- Co mówi nam Biblia o naturze Pan Jezusa, gdy ten był na ziemi?
- Jak postrzegają naukę o unii hipostatycznej uczniowie Pana Jezusa uznający Bożą rodzinę JHWH w Ojcu i Synu?
CZYM JEST UNIA HIPOSTATYCZNA?
Dogmat o unii hipostatycznej został ustanowiony na Soborze Chalcedońskim w 451 roku przez instytucję katolicką, który opiera się na wierzeniach starogreckich myśli religijnej. W tym dogmacie twierdzi się, że w jednej osobie Chrystusa spotkały się Boska i ludzka natura jednocześnie. Te dwie natury, Boska i ludzka, nie zostały w żaden sposób ze sobą zmieszane, lecz jednocześnie spotkały się w jednym momencie w ziemskiej egzystencji Pana Jezusa. Mimo to Jezus nie doświadczał rozdwojenia jaźni; był zarówno Bogiem, jak i człowiekiem, jednocześnie manifestując obie te natury w jednej postaci. Zgodnie z tym dogmatem nie wolno tego rozdzielać.
KTO WYZNAJE UNIĘ HIPOSTATYCZNĄ?
BIBLIJNA NAUKA KONTRA UNIA HIPOSTATYCZNA
A Ojciec, który mnie posłał, on świadczył o mnie. Nigdy nie słyszeliście jego głosu ani nie widzieliście jego postaci.
Nie jakby ktoś widział Ojca, oprócz tego, który jest od Boga; ten widział Ojca.
Unitarianie próbują na podstawie Jana 1:18 unieważniać wersety z Jana 5:37 czy 6:46 i twierdzą, że ogółem Boga nikt nigdy nie widział, co generalnie kłóci się z innymi miejscami w Biblii, lecz gdy tłumaczymy Biblię Biblią, widzimy, że kontekst wersetu z pierwszego rozdziału Jana powinniśmy, odczytywać słowo “Bóg” jako określanie Boga Ojca. Na czym opieramy tutaj swoją wiarę ze Słowa Bożego?
Boga JHWH naocznie widzieli między innymi: Adam, Abraham, Mojżesz, starsi Izraela, rodzice Samsona, Gedeon. Podam tylko trzy przykłady:
Potem JHWH ukazał mu się na równinie Mamre, a on siedział u wejścia do swego namiotu w najgorętszej porze dnia. I podniósł swe oczy, i zobaczył, że naprzeciwko siebie stanęli trzej mężczyźni. Gdy ich ujrzał, pobiegł od wejścia do namiotu na ich spotkanie i skłonił się do ziemi. I powiedział: Mój Panie, jeśli znalazłem teraz łaskę w twoich oczach, nie omijaj, proszę, swego sługi.
Nasza interpretacja Jana 1:18 opiera się na uwzględnieniu kontekstu i równoległego studiowania innych fragmentów Biblii. Kiedy czytamy, że “nikt nigdy nie widział Boga”, to w kontekście Jana 1:18 i innych wersetów, interpretujemy to jako niewidzialność Boga Ojca. Natomiast werset z Jana 6:46, gdzie Jezus mówi, że nikt nie widział Boga, jest zrozumiany jako odniesienie do Boga Ojca, nie wykluczając przy tym widzialności Syna Bożego, co jest zgodne z widzialnością JHWH.
Opieramy się na przemyślanych analizach tekstu biblijnego oraz kontekstu historycznego, aby uzyskać pełniejsze zrozumienie Boskiej rzeczywistości.
NOWY TESTAMENT Z DOWODAMI
Który, będąc w postaci Boga, nie uważał bycia równym Bogu za grabież;
Lecz ogołocił samego siebie, przyjmując postać sługi i stając się podobny do ludzi;
A z postawy uznany za człowieka, uniżył samego siebie i był posłuszny aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
PO ZMARTWYCHWSTANIU POWRÓT DO SWOJEJ CHWAŁY
Gdy Pan Jezus zmartwychwstał, powrócił do swojej Boskości, co nam ukazuje między innymi bardzo naocznie księga Objawienia Jana, gdy autor tej księgi opisuje nam Pana Jezusa jako Wszechmogącego Alfę i Omegę (Pierwszego i Ostatniego). Sam Pan wskazuje na siebie jako Syna Bożego badającego serca i nerki (jak JHWH). Wiele wersetów ukazujących Boskość Jego osoby możemy odnaleźć w samym Objawieniu..
BIBLIJNE CHRZEŚCIJAŃSTWO PRZECIWNE UNII HIPOSTATYCZNEJ
Wierzący Biblijnie chrześcijanie w Boską rodzinę JHWH nie podzielają tez Antytrynitarian, którzy atakują Boskość Chrystusa. Możemy się z nimi zgodzić w kwestii, że Mesjasz był w pełni człowiekiem podczas swojego ziemskiego życia. Nasza wiara zakłada, że Jezus Chrystus, będąc w pełni Bogiem przed swoim zstąpieniem na ziemię, ochoczo przyjął ludzką naturę, stając się drugim Adamem.
Unia hipostatyczna zapewne będzie bronić swoich tez poprzez przywoływanie cudów, jakie Pan Jezus dokonywał na ziemi. Jednak warto zauważyć, że ten dogmat, którego kurczowo trzymają się Trynitarianie, kłóci się z ich głównym poglądem na trójcę!
Zapytacie pewnie dlaczego? Dlatego, że w takim przypadku chrzest Duchem Świętym nie był by potrzebny Chrystusowi, jeżeli On był Bogiem na ziemi. Mianowicie nie musiał być wyposażany w moc i działanie Boga, bo przecież według Unii Hipostatycznej Nim był. Słowo Boże mówi nam, że został przyobleczony w moc Bożą i Ducha Świętego;
Biblijni uczniowie Pana nie napotykają problemów w interpretacji chrztu Duchem Świętym, gdyż uznajemy go nie tylko jako symboliczne rozpoczęcie działalności Pana (w tym zgadzają się wszystkie spojrzenia na osobowość Syna Człowieczego) ale przede wszystkim chrzest Duchem był potrzebny Panu Jezusowi do działania, bo gdy był zwyczajnym człowiekiem nie posiadał żadnej mocy, siły i podobnie do proroków musiał zostać obleczony obecnością Boga. Duch Święty jako obecność Ojca w Nim pozwoliła dopiero na działanie, czynienie cudów itp.
W imieniu oznacza w osobie Ojca, tak pojmowali “imię” semici. Artykuł o tym możecie przeczytać choćby tutjaj:
Pojmowanie Unii Hipostatycznej i próbowanie traktowania Ducha Świętego jako trzeciej osoby jest błędnym zrozumieniem tego, co możemy wyczytać w Słowie Bożym. Chrystus, będąc na ziemi człowiekiem, nie mógł działać bez obecności Ojca w Nim; był posłuszny Ojcu i w pełni realizował Jego wolę. Chrystus dokonywał cudów dzięki Bogu Ojcu, a nie dzięki trzeciej osobie. Dodanie kolejnej osoby w tym kontekście może prowadzić do zakłócenia integralności działania Boga Ojca, sugerując, że był zamknięty w trzecim niebie i na ziemi nie działał.
Takie fragmenty podkreślają współdziałanie Ojca i Syna, co jest zgodne z Biblią, gdzie możemy przeczytać, że Ducha Świętego nie traktuje się jako trzeciej odrębnej osoby, ale jako działanie i obecność samego Boga.
OBRONA OSKARŻYCIELA
Zachęcam was w Jezusie Chrystusie, abyście sami wzięli Słowo Boże i nie ufali mi ani innym nauczycielom w Internecie, a zbadali w modlitwie temat i dowiedzieli się co Bóg ma wam do przekazania w Biblii, w tej tematyce.